دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۱

ارتباط رژیم غذایی و میگرن

سایت تخصصی اخبار و آموزشی در حوزه سلامت

۲۰ بازديد
۰ ۰

رژیم غذایی برای سردردهای میگرن

بیشتر ما گاهی اوقات سردرد داریم. در حقیقت، 75 درصد از افراد بین 18 تا 65 سال گزارش داده اند که در طی یک سال سردرد را تجربه می کنند. بیش از 30 درصد از این بزرگسالان گفته اند که میگرن دارند. میگرن اغلب طولانی تر از سردرد است و اثرات جسمی بیشتری نسبت به سردردهای معمولی دارد. مطالعات و تحقیقات اخیر نشان می دهد که ترفندهایی در مورد رژیم غذایی وجود دارند که می تواند به کاهش احتمال ابتلا به میگرن کمک کنند. برخی از رژیم غذایی برای سردردهای میگرن موثر بوده و باعث کاهش تعداد حملات میگرن می گردد.

میگرن یک بیماری نورولوژیک است که می‌تواند باعث چندین علامت شود. این بیماری غالبا با سردردهای شدید و طاقت‌فرسا شناخته می‌شود. میگرن کاملا متفاوت از سردرد های عمومی است؛ سردردی با شدت بیشتر در یک طرف سر و اغلب با حالت تهوع یا حساسیت به نور همراه است. میگرن میتواند وراثتی باشد و یا اینکه بر اثر عوامل محیطی ایجاد بشود. حال در این بین تغذیه و رژیم غذایی مبتلایان به میگرن از اهمیت ویژه ای برخوردار میشد مطالعات و تحقیقات اخیر نشان می دهد که  رژیم غذایی و نوع تغذیه در ایجاد و تشدید بیماری میگرن اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله سعی بر آن داریم تا بهترین و بدترین مواد غذایی مضر برای میگرن را به شما معرفی کنیم.

ارتباط رژیم غذایی و میگرن

  • اکثر افراد سردرد اتفاقی را تجربه کرده اند. در حقیقت، بیش از ۷۵ درصد از افراد بین سنین ۱۸ تا ۶۵ سال در طول یک سال دچار دردسر شده اند. بیش از ۳۰ درصد از افراد بزرگ‌سال نیز به میگرن مبتلا شده‌اند.
  • میگرن ها اغلب بیشتر طول می‌کشند و عوارض فیزیکی بیشتری نسبت به سردرد معمولی دارند.
  • مطالعات و تحقیقات اخیر نشان می دهد که تغییرات در رژیم غذایی احتمالا می تواند باعث کاهش ابتلا به میگرن شود.
  • تغییراتی در رژیم غذایی خاص نیز ممکن است موجب کاهش میگرن شود.

محرک های میگرن

زنانی که شاهد افت استروژن در دوران پریودی یا بارداری هستند، دچار میگرن می‌شوند. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سدیم (نمک) و همچنین غذاهای حاوی مواد افزودنی مانند گلوتامات مونو سدیم (MSG) یا شیرین کننده های مصنوعی (موجود در نوشابه، کیک و …) مانند آسپارتام هستند نیز می توانند باعث ایجاد میگرن شوند. دیگر محرک‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • استرس
  • مصرف الکل
  • تغییرات در آب و هوا
  • تغییر در عادات خواب
  • داروهای خاص



غذاهای مفید برای میگرن

توجه به رژیم غذایی ممکن است یکی از بهترین دفاع ها در برابر میگرن باشد. برای گنجاندن مواد غذایی پیشگیرانه در رژیم غذایی و محدود کردن غذاهایی که میگرن را تحریک می‌کنند، باید تلاش کرد. تمام غذاهای طبیعی که مواد نگهدارنده و یا طعم دهنده های مصنوعی نداشته باشند، نقطه مناسبی برای شروع دوباره رژیم غذایی هستند.

مطالعات انجام گرفت شده ، نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی گیاهخواری و یا حذف محرک های رژیم غذایی ممکن است برای افراد مبتلا به میگرن مفید باشد. طبق گفته کمیته پزشکان مسئول (PCRM) که رژیم های گیاهخواری را به عنوان راهی برای بهبود سلامت ترویج می‌کند، باید از غذاهایی استفاده کرد که “درد ایمن ” هستند و به طور کلی به عنوان یک محرک برای هر شرایطی، از جمله میگرن، به حساب نمی آیند.

غذاها و خوراکی های زیر برای میگرن مفید تشخیص داده شده اند:

سبزیجات نارنجی، زرد و سبز مانند اسکواش تابستانی، سیب زمینی شیرین، هویج ،اسفناج،کلم بروکلی و….
آب کربناته، آب چشمه یا آب شیرین
برنج، بخصوص برنج قهوه ای
میوه های تازه و پخته شده مانند: گیلاس، گلابی، هندوانه و….به جز میوه های خانواده ی مرکبات، سیب، موز، هلو و یا توت فرنگی.
شیرین کننده های طبیعی یا طعم دهنده ها، مانند شربت افرا و عصاره وانیل
انواع روغن های گیاهی مثل روغن دانه سویا و دانه های روغنی مثل گردو به دلیل وجود اسید های چرب امگا3
گوشت تازه،گوسفند، مرغ و ماهی به خصوص ماهی چرب سالمون به دلیل وجود امگا 3 و ریبو فلاوین موجود در این گوشت ها
محصولات لبنی مانند شیر و ماست کم چرب و هموژنیزه ،تخم مرغ


رژیم غذایی محرک میگرن (بدترین ها)

محدود کردن میزان فعالیت مواد غذایی در رژیم خود و یا حتی چسبیدن به یک سیاست اجتناب شدید می تواند فراوانی میگرن را کاهش دهد. افزودنی های غذایی و غذاهای فرآوری شده به طور گسترده به عنوان محرک های رایج میگرن در نظر گرفته می شوند. سایر غذاها یا افزودنی‌ها که ممکن است منجر به تحریک شوند عبارتند از:

گوجه فرنگی
پیاز
گندم (به صورت ماکارونی یا پاستا) و انواع نان های حجیم شده
مرکبات(پرتقال،لیمو ترش،لیمو شیرین)آناناس
الکل، به ویژه آبجو و شراب قرمز
کافئین و نوشیدنی های حاوی شکلات و کاکائو
شیرین کننده های مصنوعی و نگه دارنده های و افزودنی‌های غذایی مانند MSG
شکلات
محصولات لبنی مانند: پنیرهای قدیمی،خامه ترش،شیر پرچرب،شیر کاکائوو خامه
آجیل ومیوه های خشک با مواد نگه دارنده

دلایل کاهش میل جنسی در مردان

درمان ناتوانی جنسی مردان

بخش 1-تغییر رژیم غذایی

1-آووکادو

ویتامین B6 موجود در آووکادو موجب بهبود ترشح هورمونهای جنسی در مردان و افزایش قوای جنسی در آنها میشود. فولیک اسید موجود در آووکادو موجب بهبود متابولیسم پروتئین ها میشود و بنابراین موجب افزایش انرژی و استقامت در مردان میشود.

2-بادام

فواید بادام برای سلامتی و تنظیم رژیم غذایی بسیار زیاد است. بادام همراه دیگر دانه ها مانند آجیل ها و گردو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که موجب تقویت مهمترین هورمون جنسی در مردان یعنی تستوسترون میشود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.